Boneka ruang masa

Aku,
Menjadi boneka ruang masa,
mengejar yang tak berkesudahan,
berjalan tanpa haluan ketetapan,
merangka masa depan,
penuh dengan jutaan keraguan,
mencoret jutaan impian,
yang hanya mampu dilihat diri seorang,
sekadar lari dari kenyataan,
yang aku lemah dalam kawanan,

jiwa menjadi kosong,
bila sedar diri masih kekurangan,
semakin dikejar semakin jauh terbang,
kenapa diri tak mahu lepaskan?
kenapa diri seksa dirinya sendiri?
pada kenyataan lontaran kosong dunia,

kesalahan bukan pada dunia,
tapi pada aku yang penakut,
menerima kenyataan yang takut melepaskan,
pada keraguan berpanjangan,
pada kesulitan perasaan,

aku jadi boneka ruang masa,
sesingkat masa berlalu,
aku tidak pasti,
perubahan apa yang telah aku lakukan?
sesakkan diriku dengan tugasan,
dengan harapan ingatan itu akan terbang,
tapi jiwa masih dangkal menyangkal,

kenapa padanya tidak aku terlupa?
kenapa padanya sentiasa diminda?
kenapa padanya aku buta?
jiwa kau burung bebas,
terbang ke angkasa,
masanya belum tiba,
masih belum tiba,

jadi tuan pada masa,
bukan boneka x berjiwa,
jadi raja pada dunia,
bukan hamba nafsu semata,
perjuangan ini sementara,
tapi kesannya selamanya,
bebas.... bebas.... bebaslah,
dari segala kesulitan yang melanda....
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment