Sekerdil aku.. seluas impian...

Bismillah...
Assalamualaikum pembuka bicara semoga kamu sekalian pembaca dirahmati Yang Esa dimana jua keberadaanmu...

           cuti bermula seminggu yg lalu tapi kesibukan membataskan aku dari menulis pendapatku kpdmu... ditmbh dgn idea yg semakin beku... minda ini sudah terlalu lama berdiam dari berfikir.. lari dari kenyataan fakta yg harus aku terima itu menyakitkan... hahaha kali ni NIA x mahu lagi membicarakan tentang rungutan... disemat pada hati rungutan itu membinasakan... Alhamdulillah utk setiap yg hadir dalam kehidupan... sakit yg datang.. biar rungutan itu cuma DIA yg mendengarnya... biar DIA yg tahu.. kerana datangnya ujian itu dari DIA maka hnya DIA yg tahu merawatnya... DIA hntarkan ujian bukan utk dikesalkan... jika hnya kekesalan yg bertandang maka diri tidak akan mampu menjana kekuatan... Kekuatan wujud dalam diri bila kita berani menerima perubahan ke arah kebaikan... x salah jadi lalang cuma pada kebaikan... kerana aku pernah dipesan "beruntunglah mereka yg hari ini lebih baik dari semalam, rugilah mereka yg hari ini sama seperti semalam dan celakalah mereka yg hari ini lebih teruk dari semalam."
          maka diperingkat manakah kamu? aku... hhhmmm ^__^ rahsia itu biar DIA yg tahu... hehehehe DIA kn kekasih aku.. tahu segala tentang diriku... baik buruk aku terima seadanya aku... gila atau warasku.. DIA tahu setiap satu ... sepanjang minggu menghampiri raya ni aku cuba sedaya upaya menjalankan tanggungjawab sebagai seorg anak... ^__^ teman mama shopping.. buat kuih utk abah... siapkn keje tertangguh.. tlg sepahkan rumah... errrkkk maaff itu dah salah list.. wahahaha... well what i learnt during holiday is time is short... always... too short... masa teman mama shopping... mama still treat me like i'm a kid.. she too scared that i'm lost like a little kid.. she hold me tight.. and when i wanna go somewhere else she send me there and asked me to wait her there and don't go anywhere else... she so cute.. so caring... to someone else they might think that my mother is overprotective .. but too me.. that's nice.. atleast i know she care about me... and i like it..
         semakin kita dewasa kita akan mula faham kenapa ibu bapa kita jadi semakin prihatin... semakin mengawal... dan semakin susah nk lepaskn kita.. dan sblm terlmbat aku nk buat segalanya yg buat diorg senang hati... coz who knows one day i might lose every chance i have to make them smile (wooohh lirik lagu maher zain bah... hahaha)... org kata aku anak mak ayah... org kata aku anak manja... aaahhh biarkan... selagi ibu bapa aku redha.. maka aku yakin Allah jg redha..
        lagi satu aku nk share ayat yg aku dpt beberapa hari lepas.. entah le betul or x.. but it sound logic... "tak sempurna iman seseorg muslim selagi dia tidak memberi manfaat kepada yang lain.." aku x tahu makna sbnrnya.. tp makna yg mampu aku tafsir ialah ibadah tidak hnya terletak pada ke sungguhanmu ditikar sejadah .. menbaca Al-quran bermuka surat setiap hari.. tapi terabai tanggungjawabmu pada ibubapa, pada keluarga, pada masyarakat... Islam itu addin.. satu cara hidup.. meliputi keseluruhan kehidupan.. makanya perlu dinilai dari perlbagai aspek... maaf aku jg tak sempurna.. maka aku cuba meningatkan diri sendiri.. jadi ingatkn aku bila aku lupa...
       next what i learnt during ramadhan is i miss it.. really miss it.. bulan ramadhan syaitan x ada.. senang aku nk buat kerja.. x ada lagi bisik2 jahat yg kedengaran ditelingaku tak ada lagi hasutan2 halus yg mengelirukan jiwaku... tapi bila ramadhan berlalu air mata itu terzahir dgn sendiri... aku rindu ramadhan... tapi yg dtg tetap akan pergi bukan.. sama seperti manusia... maka aku perlu berusaha... jika kau masih belum berubah bila ramadhan berlalu maka perubahanmu saat kehadiran ramadhan masih kurang... aku masih belum kuat utk melepaskanmu wahai ramadhan.. masih belum cukup kuat...
     seterusnya raya ni aku sudah kekurangan seorg ahli pada hari raya pertama... kakak dibawa menjelajah dunia baru oleh si suami... hahaha bajet kurang biasalah org baru kerja... mungkin tahun depn ada peluang beraya bersama... insya Allah... semoga dipermudahkn segala urusan..
      kebelakangan ni hati aku risau akan sesuatu.. tapi tak pasti mcm mana nk terangkan.. apa kerisauan itu sendiri aku tak pasti.. jiwa ini mencari.. tapi jwpan itu beraneka.. (perggh mcm kuih raya.. hahaha) dan gelisah itu menjemput imej2 aneh dalam lena... aku jadi takut utk terlelap... minda itu sudah tidak teratur.. lari dari landasan pemikirannya... kusut ni tak mampu diluahkan.. jiwa terasa beban.. Kekasihku beri kekuatan padaku...
      woo dh lmbt sgt ni... so.. gonna have a sleep now.. a really nice one.. so gud nite.. ^__^ Assalamualaikum.. sweet dreamzzzz... owh lupa pulak.. harap masih x terlambat utk ucapakn selamat hari raya maaf zahir dr hujung rambut hingga hujung kaki.. yg mana terambil secara sengaja atau tidak, sama ada diberitahu atau tidak terlupa atau teringat dan tak berkesempatan minta dihalalkan... yg mana salah terkasar terkutuk dan terumpat minta diampunkan... saya akn cuba ubah kejahilan sya tuh.. dan semoga kalian semua masih sudi menjadi teman, pembaca, sahabat dan peringat kepada saya hamba Allah yg sentiasa terlupa...
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment